Lectorium Rosicrucianum - gnózis, gnoszticizmus

Beszéljük meg

A remény elve

A remény elve Aki felteszi a kérdést, hogy modern társadalmunk oly fájdalmas, és gyakran bizarr körülményei ellenére mi az, ami mégis fenntart, és újra meg újra továbblépésre ösztönöz minket, az válaszra találhat abban, amit egy modern filozófus a „remény elvének” nevezett.

 

 

Úgy tűnik, hogy ez az elv valóban sok mindent megmagyaráz. Néhányan azt remélik, hogy félretolhatják azt, ami az útjukon akadályozza őket, mások pedig abban reménykednek, hogy megtalálják a számukra hiányzó dolgokat. Mindkét esetben azt remélik, hogy az életük kívánságaik szerint alakul majd. Megint mások, akik talán túlságosan kötődnek birtokaikhoz, abban reménykednek, hogy elszakadhatnak tőlük, hogy aztán szabadon élhessenek. Gyakran megtörténik, hogy az ember elégedetlen élete körülményeivel. Mindig akadnak olyan helyzetek, amiket szeretne másképpen alakítani, legyenek azok anyagi vagy eszmei dolgok. Emellett szüntelenül abban reménykedik, hogy minden úgy lesz, ahogyan elképzeli, vagyis ahogy saját belátása szerint a legjobb lenne. A remény tehát mindig megvan, és az ember állandóan előre tekint.

De miben reménykedünk valójában? Különös, hogy ezt a kérdést milyen ritkán tesszük fel magunknak, és ha mégis, akkor is megelégszünk csupán felszínes válaszokkal. Különös, hogy nem is tudjuk, miért vonz bennünket a jövő annyira, hogy alig tudunk valamit arról, mi foglalkoztat, és mi nyugtalanít bennünket.

Miért reménykedünk?

 Pentagram

Megjelent: 2009. december 06.

Share/Save/Bookmark

Hozzászólások

1 | 2 >
27. | hephata | 2010. Január 03 10:41 Válasz
A hit az én értelmezésemben külső bizonyság nélküli. Belső bizonyosság van mögötte olyan erősen, hogy külső, racionális bizonyság nélkül is valóságként érzekelem. A Te példád szerint, ha jól értelmezem, akkor van remény, amikor megpillantják a partot, tehát van külső megerősítés, valóságalap, ami a beteljesülésnek reális lehetőséget ad. (Bár ez számomra kevesebb a hitnél.) Jól értelmezem? Több külső megerősítést igényel a remény, mint a hit, így értetted?

Előzmény: 26. | szotto | 2010. Január 02 22:48

Az első kijelentés nem a remény. Kevesebb a hitnél. Csak reménynek nevezzük azt is - talán helytelenül.

A remény több a hitnél (a második kijelentés).

26. | szotto | 2010. Január 02 22:48 Válasz
Az első kijelentés nem a remény. Kevesebb a hitnél. Csak reménynek nevezzük azt is - talán helytelenül.

A remény több a hitnél (a második kijelentés).

Előzmény: 25. | gabesz69 | 2010. Január 02 20:42

Ha valaki hajóra szál, vagy oda ér időben vagy nem!
Ahogy a sors akarja!
Ha valaki hajóra szál, potenciális hajótörött jelölté teszi magát!
Vagy fürdik vagy nem!

25. | gabesz69 | 2010. Január 02 20:42 Válasz
Ha valaki hajóra szál, vagy oda ér időben vagy nem!
Ahogy a sors akarja!
Ha valaki hajóra szál, potenciális hajótörött jelölté teszi magát!
Vagy fürdik vagy nem!
Ahogy a sors akarja!

Mi a különbség?
Ez a remény?

Előzmény: 23. | szotto | 2009. December 30 09:13

Valaki hajóra száll és azt mondja: "Remélem időben odaérek..."
A hajó viharba kerül és az elsüllyedés veszélye fenyegeti. Egyszercsak meglátják a célállomás partjait. Ekkor ezt...

24. | hephata | 2010. Január 02 18:23 Válasz
Magáról a remény szóról nem tudtok ilyen elemzést? Érdekes lenne. Ha a remény írásod szerint egy alapállapot meghaladása, amely résztvevő is, akkor amikor remélünk a hit mellé akaratot, vágyat is társítunk? Vagy miben áll ez a meghaladás és részt vevés szerintetek?

Előzmény: 16. | aranyhorda | 2009. December 20 17:52

Hit...bizalom, meggyőződés, hűség!!!:)))
hív valamihez, valakihez
hívő, hívatott

a szeretetről ez a leghitelesebb, szerintem:
A szerves város oldalon

23. | szotto | 2009. December 30 09:13 Válasz
Valaki hajóra száll és azt mondja: "Remélem időben odaérek..."
A hajó viharba kerül és az elsüllyedés veszélye fenyegeti. Egyszercsak meglátják a célállomás partjait. Ekkor ezt mondja: "Most már van remény, hogy megmenekülünk!"

Az első kijelentésben szereplő remény kevesebb a hitnél. A másodikban szereplő több.

Előzmény: 22. | gabesz69 | 2009. December 29 22:45

Ezért kellene pontosan megfogalmaznunk mit is értünk a remény szó alatt!

Azt az akaratunkat fejezi ki, hogy erőfeszítéseinket biztosan siker koronázza?
Vagy a...

22. | gabesz69 | 2009. December 29 22:45 Válasz
Ezért kellene pontosan megfogalmaznunk mit is értünk a remény szó alatt!

Azt az akaratunkat fejezi ki, hogy erőfeszítéseinket biztosan siker koronázza?
Vagy a tőlünk független, általunk nem irányítható események számunkra pozitív eredménnyel végződjenek?
Milyen az, amikor az ember reménykedik és miben reménykedik?
Szerintem, sokszor a remény nem más, mint illúzióink meg/fentmaradásáért folytatott könyörgés.

Előzmény: 21. | Petruss | 2009. December 29 18:53

Igen, ha a reményt, mint illúziót tekintjük, egyszer meg kell halnia - mint minden illúziónak.

21. | Petruss | 2009. December 29 18:53 Válasz
Igen, ha a reményt, mint illúziót tekintjük, egyszer meg kell halnia - mint minden illúziónak.

Előzmény: 19. | gogesmagog | 2009. December 23 11:51

Ez a szólásmondás szerintem a hétköznapi síkra vonatkozik, nem állítható párhuzamba a fogalmak eddig tárgyalt, metafizikai szintjével. Más dimenziókban vannak.
Ha úgy nézzük,...

20. | gabesz69 | 2009. December 28 23:45 Válasz
Azt mondják, csak az hal meg akit/amit elfelednek!
Csak azt lehet feledni amire nincs már szükség..

asszem..

Előzmény: 18. | Petruss | 2009. December 22 22:17

"Remény elve", "Hit, Remény, Szeretet"...

De miért hal meg utóljára a remény?
Mert meghal...

19. | gogesmagog | 2009. December 23 11:51 Válasz
Ez a szólásmondás szerintem a hétköznapi síkra vonatkozik, nem állítható párhuzamba a fogalmak eddig tárgyalt, metafizikai szintjével. Más dimenziókban vannak.
Ha úgy nézzük, hogy a reményt felváltja a szeretet, ezért a remény "meghal", akkor értelmezhető, bár ezzel bajom van. Ilyen módon akkor fogalmazhatunk helyesen, ha a fogalmakról, mint formáról beszélünk. A problémám az, hogy ha ilyen módon fogalmazunk rendszeresen, a tudatot egy furcsa kultiválással hozzákötjük a formákhoz, amitől éppen eloldani, függetleníteni kellene. Ez egy hamis út. Magasabb színvonalú az az alapállás, hogy "nincs halál, csak átalakulás".

Előzmény: 18. | Petruss | 2009. December 22 22:17

"Remény elve", "Hit, Remény, Szeretet"...

De miért hal meg utóljára a remény?
Mert meghal...

18. | Petruss | 2009. December 22 22:17 Válasz
"Remény elve", "Hit, Remény, Szeretet"...

De miért hal meg utóljára a remény?
Mert meghal...
17. | gogesmagog | 2009. December 21 16:40 Válasz
Brávó, ez egy korrekt leírás!

Előzmény: 16. | aranyhorda | 2009. December 20 17:52

Hit...bizalom, meggyőződés, hűség!!!:)))
hív valamihez, valakihez
hívő, hívatott

a szeretetről ez a leghitelesebb, szerintem:
A szerves város oldalon

16. | aranyhorda | 2009. December 20 17:52 Válasz
Hit...bizalom, meggyőződés, hűség!!!:)))
hív valamihez, valakihez
hívő, hívatott

a szeretetről ez a leghitelesebb, szerintem:
A szerves város oldalon
"SZER
A szer szavunk jelentése: rendezõ elv, hatás. Ami SZERes, az nem SZERtelen.
Az ötödik elem lényegre tapintó elnevezése a SZERelem.
A SZERetet táplál, életet ad, SZERvez, rendSZERt alkot."

Tehát a hívő, azt elhívatott tudása a magasabb rendű elvben való bizalom, a remény az annak az alapállapotnak a meghaladása, amely hisz ugyan, de rajta kívül áll még, nem résztvevője,
a szeretet pedig az a tudatállapot, amelyben újra egésszé válnak az eltörött részek-és ebben mi részt vállalunk, a remény által üdvözülve.
Amit érzelmileg megélünk, akár exotérikus, akár ezotérikus vonalon haladva, erre vonatkozik.

Előzmény: 15. | aranyhorda | 2009. December 20 17:34

Érdekes lenne utánanézni, hogy mit jelent a három szó a maga valójában, hiszen mind a három magyar eredetében is, de gondolom tartalmában bármely olyan szövegben, ahol együtt fordulnak...

15. | aranyhorda | 2009. December 20 17:34 Válasz
Érdekes lenne utánanézni, hogy mit jelent a három szó a maga valójában, hiszen mind a három magyar eredetében is, de gondolom tartalmában bármely olyan szövegben, ahol együtt fordulnak elő ugyanaz a jelentésük.
Szerintem nagyon fontos megkülönböztetni azt, hogy hol is használjuk ezeket a szavakat, mert lehet azt mondani, hogy reménykedem abban, hogy holnap a zöldségesnél lesz friss savanyú káposzta, de most és itt nem erről van szó.
És valószínűleg eredetileg, mivel a szavaink egy magasabb valóság kifejezései, a hit, a remény és a szeretet szavunk is abból való, amiként együtt használjuk őket, később lettek a köznapi beszéd eszközeivé.
Most olvastam, hogy a tulipánt szavunk Fénnyel Teli jelentéssel bír. Szép.

Előzmény: 13. | gogesmagog | 2009. December 13 19:27

Szerintem ebben az esetben nem arról van szó, hogy vannak-e a "remény" fogalmának eddig nem ismert oldalai. Sokkal inkább arról, hogy ennek a kifejezésnek: "remény" milyen jelentései,...

14. | Narokhammer | 2009. December 18 00:12 Válasz
Azt Hiszem, hogy amiben hiszek, az nem csak remény!
13. | gogesmagog | 2009. December 13 19:27 Válasz
Szerintem ebben az esetben nem arról van szó, hogy vannak-e a "remény" fogalmának eddig nem ismert oldalai. Sokkal inkább arról, hogy ennek a kifejezésnek: "remény" milyen jelentései, értelmezései, megközelítései vannak. Különböző emberek mást és mást értenek e szó alatt is. És a szövegkörnyezettől, annak szerkezetétől és tartalmától is függ, éppen mit kell értenünk alatta.

Előzmény: 11. | gabesz69 | 2009. December 13 13:57

Talán az én definícióm helytelen a remény fogalmával kapcsolatban!
Én valahogy úgy tekintek a remény fogalmára, ahogy Csokonai írt róla!

"Főldiekkel játszó

12. | gabesz69 | 2009. December 13 15:40 Válasz
Az nem lehetséges, hogy:
-Az élet az, mely a sarokkő, melyből kiemelkedik a templom?
-A hit, melyből fakadnak a ledönthetetlen és szilárd falak?
-A Teremtő iránti szeretet és vágyakozás, mely szentté teszi a falakat?

Előzmény: 10. | ferkait | 2009. December 13 08:29

Ha az egyik alábbszáll, a másik felemelkedik.

A Remény túl van az optimizmus-pesszimizmus ellentétpáron, messze meghaladja azt, míg a remény ezen belül hullámzik.

11. | gabesz69 | 2009. December 13 13:57 Válasz
Talán az én definícióm helytelen a remény fogalmával kapcsolatban!
Én valahogy úgy tekintek a remény fogalmára, ahogy Csokonai írt róla!

"Főldiekkel játszó
Égi tűnemény,
Istenségnek látszó
Csalfa, vak Remény!
Kit teremt magának
A boldogtalan,
S mint védangyalának,
Bókol úntalan.
Síma száddal mit kecsegtetsz?
Mért nevetsz felém?
Kétes kedvet mért csepegtetsz
Még most is belém?
Csak maradj magadnak!
Biztatóm valál;
Hittem szép szavadnak:
Mégis megcsalál."

Én sokkal inkább Váci Mihály által megfogalmazott gondolatban hiszek:

Nem elég jóra vágyni: a jót akarni kell! És nem elég akarni: de tenni, tenni kell!

De az alábbi soraidat olvasva, az az érzésem, hogy van a reménynek egy/vagy több - általam még nem látott/ismert- oldala is!

Előzmény: 10. | ferkait | 2009. December 13 08:29

Ha az egyik alábbszáll, a másik felemelkedik.

A Remény túl van az optimizmus-pesszimizmus ellentétpáron, messze meghaladja azt, míg a remény ezen belül hullámzik.

10. | ferkait | 2009. December 13 08:29 Válasz
Ha az egyik alábbszáll, a másik felemelkedik.

A Remény túl van az optimizmus-pesszimizmus ellentétpáron, messze meghaladja azt, míg a remény ezen belül hullámzik.

Nehéz különbséget tenni Hit és Remény között, közönséges értelemben a hit talán erősebbnek is tűnik.
A Hit-Remény-Szeretet (régebben írtam erről) templomépítési hasonlattal:

Hit - a Templom megalapozása
Remény - a Templom felépítése
Szeretet - a Templom felszentelése

Előzmény: 9. | ferkait | 2009. December 13 08:14

Van elégedetlenség (elégedetlenkedés), és van szent elégedetlenség, ami nélkül nem lehet továbblépni az Úton.
Ugyanígy: van remény, és van Remény.
Az üdvrevágyás ez utóbbi,...

9. | ferkait | 2009. December 13 08:14 Válasz
Van elégedetlenség (elégedetlenkedés), és van szent elégedetlenség, ami nélkül nem lehet továbblépni az Úton.
Ugyanígy: van remény, és van Remény.
Az üdvrevágyás ez utóbbi, ennek egoista látszata, elhajlítása az előbbi.

Előzmény: 8. | gabesz69 | 2009. December 12 23:31

Létezik egy olyan gondolat is (melyet én erős feltartással fogadok), hogy minden érzelmünk alapja, a szeretet, pusztán illúzió!
Nos, ha ez így igaz, akkor a remény sem más, mint...

8. | gabesz69 | 2009. December 12 23:31 Válasz
Létezik egy olyan gondolat is (melyet én erős feltartással fogadok), hogy minden érzelmünk alapja, a szeretet, pusztán illúzió!
Nos, ha ez így igaz, akkor a remény sem más, mint illúzió!
Vágyaink beteljesedésének eljövetele, melyet sóvárogva kíván a kiéhezett tudat!
vagy nem..?
1 | 2 >
Tanfolyam
Kereső

Írja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra!

Jelképtár

© Lectorium Rosicrucianum

2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu

webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,