Lectorium Rosicrucianum - gnózis, gnoszticizmus

Beszéljük meg

Chidr, a zöld

Chidr, a zöld Suhrawardi (1155-1191)1, a filozófus egyik történetében a bölcs ezt mondja a kereső léleknek, amikor az megkérdezi, hogy miként tudná megsemmisíteni „az anyag páncélingét”, a mulandó természet kötelékeit: „Válj olyanná, mint Chidr!”

Ha a halandó ráhangolja az életét a benne lakozó, újra felébredő isteni elemre, akkor az előkészület időszaka után biztosan kialakul az új tudat, melyben az ember egy az isteni Szellemmel. Az Iszlám belső tanításai ezt az örömteli tapasztalatot Chidr alakjával kötik össze.

 

A Chidrrel való találkozást sok szufi írásban ábrázolják. Mindig mélyreható élmény, amely megváltoztatja a résztvevő életét.

Chidret szellemi, mikrokozmikus lénynek, belső szellem-embernek is láthatjuk, akiben fellobbant az új tudat lángja. Kozmikus szinten ő az emberiség vezetője. Belső vezető szerepében Chidret az iszlám tradícióban Isten névtelen szolgájával azonosítják, aki végigkíséri Mózest a Koránban leírt három kísértés során.

Chidr nem mindig csak a vezető, hanem gyakran a kereső ember példája is. Muszlim szerzők az idők folyamán különféle ősi hagyományokkal hozták kapcsolatba, hogy bemutassák, miként fejlődik Isten halhatatlan szolgájává. A görög, héber és szír nyelvű, késő ókori hagyományból ismerünk egy széles körben elterjedt mítoszt, amely az élet forrását kereső Nagy Sándorról szól. 

Chidrnek az élet vizével való szoros kapcsolatára a neve is rávilágít, arabul ugyanis „zöldet” jelent. Gyakran mondják, hogy a föld, a talaj és a virágok kivirulnak, ha megérinti őket Chidr. Mivel a zöld szín az Iszlámban általában, a szufizmusban pedig különösen fontos szerepet tölt be, a magyarázatoknak mélyebb jelentésük is van. Néhány szufi írásban a különböző tudatállapotok és a belső lény fejlődése színekhez van rendelve.

A perzsa Simnani a tizennegyedik században megállapította, hogy az embernek hét finomanyagi szerve van (a csakrákként ismert energiaközpontokra utal), és mindegyiket egy prófétáról nevezte el. Ez a Korán mélyebb értelmezését teszi lehetővé. A nevek nem történelmi személyekre vonatkoznak, hanem inkább jelképes utalások a lélek fejlődésére. A hetedik kifinomult szerv (latifa) „lényed Mohamedje”.13 E hét belső erőközpont működésével új szervezet fejlődik ki az emberben, és a fejlődési szakaszokat a különböző színű fényekről ismerjük fel, melyek beburkolják e finomanyagi szerveket. A zöld a hetedik szerv színe. Ebben a szimbolikában Chidr, „a zöld” egy új lélektest keletkezéséhez van társítva. A Szellem csak a lélektestben - amely elég finom szerkezetű ehhez - képes megnyilvánulni és egyesülni a lélekkel.

Chidr királyságába vezető ösvény az anyagvilág sötétségében, az élet forrásánál kezdődik, ott, ahol a Szellem és a természet érintkezik. Az élet vize megismerést és isteni tudást adományoz. Az ó-ember felvétetik ebbe a tudásba, és az új tudattal „olyanná lesz, mint Chidr”. Most már a világosság világának lakója, de még össze van kötve a sötétséggel, hogy megmutassa az utat mindazoknak, akik még keresnek, míg ők is belsőleg át nem élik a Chidrrel való találkozást.

Pentagram 2007/2

A teljes cikk megtekinthető itt

 

Megjelent: 2011. október 02.

Share/Save/Bookmark

Hozzászólások

Tanfolyam
Kereső

Írja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra!

Jelképtár

© Lectorium Rosicrucianum

2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu

webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,

AionHill webáruház fejlesztés - Magento hoszting