BejelentkezésTartalomFogalomtárMit értenek a rózsakeresztesek azon, hogy... Elektronikus folyóiratAz ember lényének kettős természeteAz ember lényének kettős természete Ezzel a címmel szeretnénk egy cikksorozatban
ismét Hermészt idézni, úgy, ahogyan J. van Rijckenborgh közvetítette az ő
„hangját” tanulóinak a Corpus Hermeticumhoz írt magyarázataiban. Hermész, a
természet-szülte ember, aki megszabadító ösvényén megkapta az új
lélekállapotot, és aki most azon fáradozik, hogy megszője az arany menyegzői
ruhát. Egy bizonyos pillanatban aztán megnyilvánul egy új tudatállapot, a
hermészi tudat. Amint ez a tudat érezteti magát, előléphet „Pimander”, a
mindenütt jelenvaló isteni bölcsesség, a „kezdet Igéje”. HERMÉSZ TANÍTÁSAIBÓL J. van Rijckenborgh A természet
összes teremtménye közül csak az ember kettős természetű – állapítja meg Pimander. Az emberi
rendszerben egyrészt megvan a halhatatlanság magszeme, a szellemszikra, melyet
a szív rózsájának is neveznek, másrészt itt van a halandó emberlény, a
természetalak. Rajta kívül nem létezik egyetlen ilyen kettős szerkezetű lény
sem. Így keletkezett Isten eredeti fiainak bukása által az a furcsa állapot,
hogy a halandó lények miriádjaiban a Szellem magja elkülönült. Az Isten magját
hordozó lények miriádjai együttesen Isten gyermekeinek népeként a
megszámlálhatatlanok seregévé növekedhetnek. Így megtörténhet és megtörténik,
hogy ami egykor hibában és bűnben kezdődött, s az ennek megfelelő
következményekhez vezetett, az végül nem várt áldássá, sokkal hatalmasabb
dicsőséggé válik, mint azelőtt valaha is lehetséges lett volna. Azonban az áldás
tényleges megnyilvánulásához erős fáradozásra van szükség. Akkor történnie kell
valaminek! És ebben rejlik a hatalmas lehetőség, a titok, hogy bukásból,
hibából és bűnből áldás lehet, annak bizonyítékául, hogy a Szellem, a szeretet
legyőzhetetlen. Akinek sikerül belátáshoz jutni természet-szülte lényét
illetően, azt képessé teszik a kettősségtől való megszabadulásra, hogy
visszatérhessen eredeti isteniségéhez. Az olvasónak ezt látnia kell, legalábbis
ha pillanatnyilag tudatában van két-ségének, azaz egyrészt természet-szülte
lényének, másrészt a benne lévő rózsaszívnek, az eredeti igazi embernek. Ismerje fel
megszabadulási lehetőségét, ha rádöbbent, hogy birtokolja a szellemszikrát. Ön
mint természetlény személyesen nem bűnös a bűnbeesés vonatkozásában, mert
természet-szülte lényként Ön teljesen egy a dialektikával. A hetedik kozmikus
terület dolgainak menete a vele összekötött lények számára elkerülhetetlen. A
Rózsa birtokosaként Ön csupán alapvető méltatlanságára, léte értelmetlenségére,
fogságára döbbenhet rá. Ez az a bűntudat, amelyről az Egyetemes Tan beszél kezdettől
fogva: hogy az igazi, szellemi ember rájöhessen jelenlegi állapotára, a
fogságára. A 39. szakasz
szerint a bűntudat az, hogy tudatában van abszolút halhatatlanságának, hogy
hatalma van minden dolog fölött, s mégis a halandók sorsát kell elszenvednie, mert
a végzetnek van alávetve. Hogy előkelőbb minden dialektikus létezőnél, és mégis
a dialektika szolgája. A bűntudat annak a tudata, hogy az Atya, aki éberen
vezérel engem, bennem van, és mégis a tudatalatti tart rabságban. Ez a
bűntudat: és Hermész szavaiból kitűnik, hogy ezt felismeri. A Hermészi ember
ráébred erre a helyzetre, de a legtöbb ember számára a természet keveredése az
emberiséggel egy érthetetlenül nagy csoda. Ennek tragikus vonatkozása a
nyilvánvaló bukottság, mely mindebben kifejezésre jut, és a bűn, mely ebből
adódik. Ennek ellenére a Szellem győzni szeretne, és győznie is kell. E drámai
történés folyamán milliószorosan elhasad hát, s ezzel millióknak ad hatalmat
arra, hogy újra Isten gyermekeivé váljanak. „Bizony a természet és az ember elvegyülése
csodás dolgot eredményez” – mondja a 41. szakasz. Aztán Pimander részletezi a
csodát (45): A föld volt a melegágy, a
víz az élesztő elem, a tűz érlelte meg a keletkezés folyamatát; a természet az
étertől kapta az élet lélegzetét, és így alakította ki a testeket, a
látszatalakot az ember formájának megfelelően. Amikor Pimander
emberről beszél, akkor az eredeti, isteni emberről van szó. A természeti
emberrel kapcsolatban csak a test vagy a természetalak kifejezést használja. A
test az embernek, csak látszata, ábrája! Itt továbbá arra is utal, hogy miként
készült a természetalak a haláltermészet asztrál és éteri kiáramlásaiból. Ezt a
természetalakot tehát egyszerűen testnek nevezi, ugyanakkor a dialektikus világ
ezt hívja „embernek”. Mekkora tévedés! Ez
abból magyarázható, hogy fajtája miatt a természetalak saját élettel és saját
tudattal rendelkezik, vagyis élőlény. Önben két élet van: az eredeti élet, és a
természetalak élete. Pimander ezt azzal fejezi ki, hogy „az igazi ember az
életből és világosságból jön”. Az igazi ember az egyetlen isteni életből lett
léleklénnyé, és az egyetemes világosságból szellemlélekké. Itt különös
lélekfajtájú érző lényről van szó, mely a Szellemmel áll kapcsolatban. Az igazi
embernek tiszta a szíve, sőt, ő a szív. Istenként lakozik a természetalak
szívében. Az igazi ember
kétnemű, hímnős, habár külsőleg csak férfi vagy csak nő. A természetalakokat
ellenben nemekre választották. A természetalak vagy férfi vagy nő, a lélekember
ellenben egyszerre mindkettő, jóllehet külsőleg néha férfiként, néha nőként
jelenik meg. Van tehát hímnemű és nőnemű léleklény is, holott nincsenek nemekre
osztva. A természetalak azonban, ahogyan mi ismerjük, mindig egynemű jelenség,
hogy végtelen tapasztalat és számtalan természetalak-születés segítségével a
megmentési tervet ki lehessen vitelezni. A haláltermészetben a szakadatlan
felőrlődés és a mikrokozmosz szüntelen újraélesztése miatt mindig fennáll az
eredeti életben való részesülés határozott lehetősége. […] Ezzel kapcsolatban
nagy jelentőségű a minden igazi rózsakeresztes számára érvényes törvény is,
hogy „nem kíván hosszabb életet, mint
amilyet Isten szánt neki”. Mert a dialektikus embernél mindig fennáll annak
a veszélye, hogy természetszülte állapotának ösztönzésére a dialektikus rend
színvonala alá süllyed. A nemek
megoszlásának az újabb természetlények születéséről való gondoskodás a célja,
és az élet maga gondoskodik arról, hogy ezek időben újra felőrlődjenek. Így
érvényesül a megmentés terve a tapasztalatok szigorú iskolájában. Így lehet
bejárni az önismeret útját. Ennek feltétele pedig a természetalak nemekre
osztása. Mert emiatt a születés és a halál kereke szüntelenül forog: és az
életen átvezető út a tapasztalatok nélkülözhetetlen iskolája – mondja Pimander. Akit tehát az
életnek ezen az iskoláján hajtanak át, s akinek megvan a lelkülete – vagyis
olyan szívszentélye, amely együtt tud rezegni a rózsával és amely megnyílt a
gnosztikus fénynek –, az egyszer megismeri valódi mibenlétét, és mélyen átérzi
saját két-ségét. Az ilyen ember azt is megérti, hogy a halált a természetalak
iránti szeretet, és a testbörtön vágyai okozzák, ennek minden következményével
együtt. Látjuk tehát, miként
lépett életbe a keveredés és a szaporodás a nemek megosztása által, mint az
állatok és növények birodalmában is. Aki ezen az úton jut el az önismerethez,
azt a lélekemberiség útjára vezetik. Aki pedig a természetalakhoz ragaszkodik,
az tovább bolyong a sötétségben, és a természetes halál lesz az osztályrésze.
[…] A természetszülte ember csak akkor mondhat le a természetalakról, csak
akkor utasíthatja vissza, ha tudatosan vágyik a lélekalakra, és tetterősen
törekszik az abba való felmenetelre. Ha azonban a felfelé vezető utat nem
keresi vagy nem akar rátérni, s így a hormonálisan meghatározó ösztönök tüze a
régi marad, akkor előbb-utóbb elkerülhetetlenül természetellenes fejlődés
keletkezik! Pimander könyvének 48. szakaszával kapcsolatban még egy szempontra kell
felhívnunk a figyelmet. E szakaszt ugyanis mindig félreértették, és a Hermészi
filozófiában itt valamiféle intést akartak látni: míg a vágy őrületéből keletkezett testet szeretők tovább bolyongnak a
sötétségben. Hermész kijelentését
gyakran óvásnak, a földi házasságtól és ennek következményeitől való
eltanácsolásnak vették. Ilyesmiről azonban szó sem lehet! Ellenkezőleg. Az
ős-Gnózisban megmutatkozik, hogy a nemek elválasztása és ennek a következményei
szükségesek a születés és halál kerekének forgatásához. A vágy őrületéből keletkezett
testek szeretésénél a dialektikus természet szeretéséről van szó, amiről a
37, 38 és 39-es szakasz beszél, s aminek a halandó természetalak keletkezése
lett a következménye. Hogy pedig Ön házasságban vagy azon kívül, a természettől
undorodva vagy enélkül, magányosan vagy párosan szembesül ezzel, az teljesen
mindegy. Aki a természetalakból ki akar emelkedni, annak az isteni megváltási
terv szerint a dialektikus világot mindenestől el kell hagynia, hogy a lélek
útjára, a felfelé visszavezető útra térjen. Ha aztán a mai
emberiséget nem hagynák a természet útján normálisan haladni, ha sikerülne ezt
az életet meghosszabbítani, akkor az elkerülhetetlenül a véget jelentené. Mert
akkor ez a szükségrend az emberiség viszonylataiban rövidesen a
természettörvényszerűség színvonala alá süllyedne. A saját természetalak
szeretése, a természetalakban való maradéktalan elmerülés, ha ezt az alakot
tartjuk „embernek”, az a hiba. Erre hívja fel a figyelmet Hermész a 48.
szakaszban. Ha Ön mindezt
megértvén azon gondolkodik, hogyan juthatna élete megtisztításához, ami a
megszabadulás feltétele, akkor tudnia kell, hogy a természetalakjában lévő
embernek mindig a szíve tisztaságára,
a szívszentély hétszeres megtisztítására kell törekednie. Mert a szív bizonyos
értelemben a Rózsa lakása. A szívszentély az egyetemes világosság tükre. A
szívszentély maga Isten. Pimander a jelölthöz
a szívben beszél. Ezért fog a Gnózis minden igaz tanulója komolyan a szív
hétszeres megtisztítására törekedni. Ha az ember a szívszentélyét illetően
tisztává válik, ha a jelölt őszintén és állhatatosan törekszik az ilyen tisztaságra,
és a világosság ennek következtében beköltözhet hozzá, akkor érzéki életével
együtt a gondolkodási élete is teljesen megváltozik. A szív hétszeres
tisztulásának aztán a tett világa is megfelel. Akkor ez az ember mindenben
tiszta, bármit is tesz. Az emberi rendszer hormonműködése csak ekkor változik
meg, és a jelölt csak ekkor lép be az igazi léleknövekedés állapotába, a jónak a területére, ahogyan Pimander
mondja. (Jan van
Rijckenborgh: Az egyiptomi ős-Gnózis, I. kötet, 8. fejezet) Pentagram 2009 Megjelent: 2009. október 02. TanfolyamTisztelt érdeklődő!KeresőÍrja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra! Jelképtár |
© Lectorium Rosicrucianum
2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu
webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,