BejelentkezésTartalomFogalomtárMit értenek a rózsakeresztesek azon, hogy... Elektronikus folyóiratKözelebb a ZenhezKözelebb
a Zenhez A Zen a buddhizmus egyik irányzata. A
zen-buddhisták szerint akkor született meg, amikor Buddha a Keselyű-hegyen
egyszer egy csokor pompás aranyló virágot mutatott fel követőinek. Az erről
szóló történetben vagy legendában olyan események jelennek meg, amelyek a
logikus gondolkodás számára követhetetlenek és behatárolhatatlanok. Ezért
tartják a következő szútra tartalmát a Zen kezdetének. A „Mahapitaka Brahmaraja
kérdéseiről” című szútrában a következő áll: A brahmaraja eljött a
buddhista csoporthoz a Keselyű-hegyre, s mikor mélyen meghajolt, egy arany
lótuszvirágot (utpala) nyújtott át a Buddhának, és arra kérte a mestert, hogy
tanítson a dharmáról (a tanról) a mulandó lények javára. A Buddha felállván
felmutatta a virágot az istenek és emberek csoportjának. Ám senki sem értette
cselekedetének jelentését, kivéve a tiszteletreméltó Mahakashyapát, aki
mosolyogva bólintott. Akkor pedig Buddha így szólt: „enyém a dharma csodálatos
szeme (látása), amely a nirvána, a szellem, a valóság és a nem valóság titka, s
a transzcendentális igazság kapuja. Most mindezt átadom Mahakashyapának.” Mahakashyapa pedig
továbbadta a dharma legmélyébe tekintő szemet (látást) követőjének, Anandának.
Ez így történt: Ananda megkérdezte Kashyapát: „Mit kaptál még a Buddhától ruhán
s tálon kívül?” Kashyapa felkiáltott: „Ó, Ananda!” Ananda felelt: „Igen.” Mire
Kashyapa így szólt: „Törd le a kapunál a zászlórudat!” Amikor megkapta e
feladatot, Ananda szelleme megvilágosodott, és Mahakashyapától a „szellem
pecsétje” átszállt fiatal tanítványára. A Buddha után huszonnyolc
pátriárkát neveznek meg a Zenben. Ananda volt a második, aki a pecsétet
továbbadta egészen a huszonnyolcadik Bodhidharmáig, aki Kr.u. 520-ban Kínába
ment. Ez a Bodhidharma egy dél-indiai király harmadszülött fia volt. Miután
negyven éven át tanulmányozta a buddhizmust, a Dhyana áramlat pátriárkája lett.
Három év utazás után, K.r. után 520-ban dél-Kínába érkezett, ahol Wu császár
(Liang dinasztia) vendégszeretetét élvezte. Később a mai Nankingba utazott,
ahol a császár számtalan kérdést tett fel neki, amelyek elsősorban a császár
személyes gondolataiban gyökereztek. Miután a dharma megmondta a császárnak,
hogy kérdéseit nem tudja megválaszolni, továbbutazott Észak-Wei állam felé,
ahol kolostorba vonult. 529-ben halt meg 150 évesen. Ő volt az első pátriárka,
aki „a Buddha szívének pecsétjét” átadta követőinek, akik ezt azután
továbbadták saját követőiknek. A Krisztus utáni nyolcadik századtól kezdődően a
Zen áramlata egyre jelentősebbé vált Kínában. Szinte minden fontos templom és
kolostor a Zen iskolához tartozott, jóllehet a Zen mint élő hit szinte már
teljesen kihalt. Két iskola Japánban napjainkban két
iskola létezik, amely a Zen szellemi örökségét hordozza. Az egyik a Soto, amely
a Ch’ing yueh iskoláig nyúlik vissza, amit Japánban 1233-ban Dogen indított el.
A másik a Rinzai iskola, melyet hivatalosan Yesai alapított 1190-ben. Mindkét
iskola Kínából származik tehát. A Zenben nincsenek sem
könyvek, melyek tekintélyként szolgálnának a tanulók számára, sem pedig
előírások, amelyeket a zen gyakorlónak szellemi üdvösségük eléréséhez
feltétlenül követniük kellene. Azt mondják, a Buddha
szellemét adják tovább, vagyis megvilágosult spiritualitását, mellyel olyan sok
szent könyvet tudott létrehozni. A zen mesterek tehát könyvek és dogmák nélkül
gyakorolták vallásukat. Eredetiek voltak, s nem kötötte őket gúzsba Buddha
egyetlen hagyomány szerinti tanítása sem. Sőt maga Buddha sem volt tekintély
zen tanítványai számára, ahogyan az a következő Rinzai idézetből is kitűnik: „Ó ti, akik az
ösvényen jártok, Buddhát ne a létezés csúcsának lássátok. Az én szememben ő a
bűn fertője. A Bodhiszattvák és arhatok mind eszközök csupán, melyek mintha
szégyenfához vagy a lánchoz béklyóznának benneteket. Ezért öli meg Manjusri
kardjával Gautamát, Anglimala pedig késével sebesíti meg. Ó ti, akik az ösvényen
jártok, nincs Buddhaság, amely elérhető volna. Az olyan tanítások, mint a
háromszoros jármű, a létezés öt módja, a tökéletes tanítás: mind-mind
segédeszközök, amelyek a sokféle betegség gyógyítására szolgálnak, s közülük
egyik sem valóságos. Bármilyen valósághoz kötődjenek is, nem többek jelképes
ábrázolásnál, és nem mutatnak túl a betűk önkényes során. Így tanítom én. Ó ti, akik az ösvényen
jártok, akad néhány borotvált fejű ember, aki megpróbál valamit találni, amivel
munkához láthat, s ami megszabadítja őt a világi kötelékektől. Ám ők alapvetően
tévednek. Ha valaki a Buddhát keresi, rá nem lel; ha valaki az ösvényt keresi,
eltéveszti azt, s ha egy pátriárkát keres, meg nem találja.” Világos, hogy a zen
mesterek arra törekszenek, hogy tanítványaik – amennyire csak lehetséges –
eredetiek és függetlenek legyenek, nem csupán a hagyományos buddhizmus
értelmezésében, hanem elsősorban gondolkodásukban. Hacsak egyetlen dolgot is
mélyen megvetnek, az nem jelent mást, mint hogy vakon elfogadnak egy önmagukon
kívül álló tekintélyt, vagy engedelmesen behódolnak a konvencióknak. Életet,
egyéniességet és inspirációt szeretnének. Teljes szabadságot adnak az
önmagukban zajló szellemi kibontakozásnak, amit nem akadályozhat a Buddha
megmentőként való imádása, a szent könyvekbe vetett vak hit, vagy egy rajtunk
kívüli tekintély feltétel nélküli elfogadása. Tanítványaiknak azt
tanácsolják, hogy semmit se fogadjanak el, amiről maguk nem tapasztalták meg,
hogy igaz-e. Mind a szentet, mind a profánt el kell utasítani, ha nem tartozik
a belső szellemhez. Ezt hirdetik: „Ne kösd
magad az érzékszerveidhez; ne kösd magad az intellektushoz; ne bízz sem a
dualizmusban, sem az nem-dualizmusban; ne hagyd, hogy magával ragadjon az
abszolút, sem pedig egy isten; ám légy önmagad, s kitágulsz, akár a tér, szabad
leszel, mint madár a levegőben vagy hal a vízben, s szellemed oly áttetsző
lesz, akár a tükör. Buddha vagy nem Buddha, Isten vagy nem Isten – ez mind csak szőrszálhasogatás,
játék a szavakkal, s nélkülöz minden jelentést. Csakis az számít, ami valódi az
emberben.” Forrás: dr. D.T. Suzuki
(1870-1966), A zen története Néhány oldal
összefoglalás a Zen Tanulmányokból, Rider, 1955
Pentagram 2009 Megjelent: 2009. október 02. TanfolyamTisztelt érdeklődő!KeresőÍrja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra! Jelképtár |
© Lectorium Rosicrucianum
2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu
webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,