Lectorium Rosicrucianum - gnózis, gnoszticizmus

Előzmény megtekintése

4. | Lectorium Rosicrucianum | 2010. június 07. 16:05 Válasz
Az első témánál szerintem minkét irány működik, mindkettő igaz. Pl. Kekulé tudósunk megálmodta a benzol keresett kémiai szerkezetét. Itt a logikai út volt előbb és a kutató elme nyitottsága lehetővé tette a megoldás megkapását, miután dolgozott rajta és megtette a magáét. Más esetben kaphatunk egy intuitív benyomást, egy komplex képet, amit fel kell dolgoznia az elmének, meg kell értenie. Így vagyunk sokszor a feleségemmel. Ő valamit áthoz és elmondja, én megértem és elmondom, mit értettem meg. Akkor ő is érti.
Egyébiránt egyáltalán nem biztos, hogy el kell jutni az elme végső határáig, hogy a lényegi tudás megmutatkozzon. Ez a Lectorium tanulóinak körében elterjedt gondolat, mely a megvilágosodás útjának felismerésére vonatkozik. Nem szabad mindenre általánosítani, mert akkor dogma lesz belőle. Általában elég, ha a kutató elme széles látókörrel, szellemi szempontból motivált és így nyitott marad a mélyebb igazságra. A dolgozik egy ügyön, a nyitottsága és figyelme megengedi a teljes képnek, vagy egy aspektusának a befogadását. Ekkor már a végpontok és határok is automatikusan körvonalazódnak anélkül, hogy előzőleg azt feszegettük volna. Más esetekben, amikor az elme nem elég rugalmas és nyitott bizonyos irányban, ha sztereotípiák tartják kötve, nincs más mód, mint a sztereotip gondolkodást paradoxonhoz vezetni és megtörni az akadályozó gondolatmenetet. Mint amikor Szung Szan Zen mester kiált: "KACU", és súlyt a botjával elvágva a tanítvány illúzórikus gondolatfolyamatát.

A második részben a teremtésre utaltam, nem az ember általi deduktív megértésre. A teremtésben az osztatlan egész részek nagyon komplex összefüggéseiben mutatja meg önmagát. Viszont ezen összefüggések megértése közelebb visz a teljesség megértéséhez valóban. A részek és összefüggések megértése egy előkészítő munka, az Egész egységes meglátása, a kinyilatkoztatás felfogása viszont beavatás, ami az előkészületet követi. Az egyik feltételezi és követi a másikat, külön-külön nem megy.

Előzmény: 3. | gabesz69 | 2010. június 06. 21:23

"A tudásnak az intuíció a forrása, de ahhoz, hogy átlátható legyen ,kell az értelem, ami kicsomagolja és megmagyarázza."

Bocsánat, hogy vitatkozom, de szerintem pont az ellentéte igaz ennek az állításnak.
Véleményem szerint azt történik, hogy amikor a kutató elme zátonyra szalad, képességei határához ér, akkor kap egy belső, nem a tudatból fakadó "információt".
Ezt a fajta "tudást" nem az elme értelmezi,számolja ki, hozza létre. Ahogy mondani szokás, egyszerűen "beugrik neki"! Pl. egy fejre pottyant almától. A tudatnak nincs több dolga vele. Készen kapja!

"Mintha az egyetemes tudás dimenziókra robbanva tárná fel, fejezné és mutatná ki saját mélységeit, önkifejezésképpen."

Épp ez amit nem teljesen értek!
Hiszen minden eredője közös, tehát minden egy. Miért bontjuk, tagoljuk el egymástól a "dolgokat", amikor minden mindennek a része, tehát egységet alkot.
Itt a gond! Ha egy házról beszélünk, akkor nem az alapról, a falról, a tetőről beszélünk, hanem a házról. Ha széttagoljuk elemeire az épületet,a részegységeiben nem tudjuk felfedezni, megérteni az, hogy valójában mire is szolgál, miért is épült, mi is az a ház. Csak a teljesség mutat egész képet.
A teljességnek valóban vannak részei! De cseppet sem fontosabb a cifra tető vagy a kanyargós lépcső egy palotában, mint a palota földbe ásott alapja!
A teljesség a palota..

asszem..

Vissza a fórumhoz

Tanfolyam
Kereső

Írja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra!

Jelképtár

© Lectorium Rosicrucianum

2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu

webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,