A rózsa - a szeretet virága

NEMCSAK A KERESZT IDÉZ FEL SZÁMTALAN KÉPZETTÁRSÍTÁST, A RÓZSÁT IS GYAKRAN HASZNÁLJÁK MINDENFÉLE GONDOLAT ÉS ÉRZÉS JELKÉPEKÉNT. A LEGMÉLYEBB ÉRTELEMBEN A RÓZSA AZ IGAZI, TISZTA, ISTENEMBERI SZERETETRŐL TANÚSKODIK.
A RÓZSA MINT NÖVÉNY
A rózsa a rózsafélék (Rosaceae) szerteágazó családjához tartozik, mint
sok hazai gyümölcsfánk is, például az alma-, a körte-, a cseresznyefa.
A rózsa eredetileg Ázsiából származik, és a keresztes lovagok hozták
Európába. A hat ősi fajtából időközben 20000-nél is több tenyészrózsát
neveltek.
Arányait tekintve a rózsa egészen az ötös szám jegyében áll.
Legegyszerűbb formája öt szirommal rendelkezik, melyet ugyancsak öt
csészelevél tart. Ezek pentagramot alkotnak. A virág maga ötszögbe
helyezhető. Egy ágon gyakran öt levél található. Ezen kívül a levelek
spirálalakban helyezkednek el a rózsán. A hatodik ismét az első alatt
van.
A rózsában, amely virágból és tövises szárból áll, a kettősség elvét
fedezhetjük fel: egyrészről az illatos, színpompás virág, másrészről a
hegyes, sebző tövisek. Közmondásunk azt mondja: »Nincsen rózsa tövis
nélkül«. Hiszen a tövises szár tartja a virágot. A rózsabimbó csak
azután pattan fel, miután a szár és a levélzet kialakult. Tehát: előbb
vannak a tövisek, és csak azután a rózsa. Sok mese igazolja ezt a régi
életbölcsességet.
VIRÁG ISTEN KERTJÉBEN
Dante Isteni Színjátékában az üdvözültek rózsaszirom elrendezésben
ülnek. Minden egyes szirom egy felébredt lélekhez tartozik. Együttesen
égi rózsát, erőteret képeznek. Egy élő test csak az egyesítő
Krisztuserő segítségével jöhet létre. Ebben a közösségben a Szeressétek
egymást parancsolata valóság.
Jézus Krisztust világi otthona után Názáreti Jézusnak nevezték. Názáret
virágot jelent. Ez a falu a Karmel hegy lejtőjén feküdt, ami annyit
tesz, mint az Isten kertje vagy szőlőskertje. Jézus tehát az, aki
virágként lakik Isten kertjében.
Rózsakereszt Keresztély is négy rózsával a kalapján közeledik a
templomhoz. »A rózsakertben virágként kinyíltál«, így köszönti egy
imában a Szellem a felkészült jelöltet. Felkészítette magát, ragyogóan
fehér (candidus) lett; a gnosztikus világosság fehér rózsáját nyújtják
át neki. A felkészült jelölt helyét Mária veszi át. Odaadással
beleegyezik, hogy a rózsák rózsájának, Krisztusnak táptalajaként
szolgáljon.
A. Gadal írja a Szűz Mária jelképről: »A katárok egyháza az igazi
szűzies és érintetlen, tiszta töredelmesség, ami istenfiakat hoz a
világra.«
A rózsakertben, Noverosában, ahol korábban a Rózsakereszt Szellemi
Iskolája első templomszolgálatait tartották templomsátorban, van egy
ötszög alakú rózsaültetvény, melynek közepén szökőkút található.
Így megtaláljuk a rózsát a tiszta lélek ismertetőjeleként, vagy mint
magát az újjászületett lelket, vagy a Szellemben újjászületett közösség
tagjait, akik »Isten kertjében nyílnak«.
A RÓZSAÖSVÉNY, VAGY A RÓZSA ELSZÍNEZÉSE
Mint minden utazásnak, minden tapasztalati útnak, a rózsakert bejárásának is különböző állomásai, szakaszai vannak.
A szívben kezdődik egy szelíd, tétova érintéssel, ott, ahol a szellemi
rózsa magja rejlik. A sugárzó atyanap és a szaporodásra kész anyanövény
mindent megtesz azért, hogy a csíramagnak jó növekedési feltételeket
biztosítson. Végül felpattan a bimbó. Megjelenik egy fehér, törékeny
kis rózsa. Ez még tiszta fehér, azaz színtelen.
Ennek a virágnak azonban színt kell kapnia, ha magát az érés
folyamatának hajlandó alávetni. Először a hajnal pírjának rózsaszínű
fényében színeződik el. Rendkívül finom, kedves ragyogás árad belőle.
De a reggelt a dél követi. A rózsaszín helyet ad a tevékeny, erőteljes
vörösnek.
A feladatot végre kell hajtani, éppen a személyes életnedv áramlásával
és áramlásán keresztül. Féktelenül árad a vörös nedv a rendszeren át,
és a vörösre festett embervirágot visszajelzésre kényszeríti. Végül is
az erők kimerülnek. A vérösztön tolakodó vörös színe megsápad. Új,
letisztult rózsapi-ros szín mutatkozik. Ez már az egyetemes szeretetre
képes jelölthöz tartozó rózsaszín, az új rózsa színe.
Ekkor – ó csoda – áttetszővé vált szirmain aranyos csillogás simít
végig. Egy sugárzó fény pompás, erős aranyba burkolja. Az arany rózsa.
Az ember a szívében lakó kincsét napvilágra hozta.
A RÓZSA ÉS A KERESZT ELVÁLASZTHATATLAN
A rózsa feláldozza magát a világért, magát a keresztre szegezteti. Nem
lebeg a légüres térben, hanem szilárd, megkötő talajban gyökerezik.
A rózsa és a kereszt összetartozik, egységet képez. A rózsának és a
keresztnek csak ezzel az egyesülésével, menyegzőjével jöhet létre az
emberi lény újjáalakulása.
Jan van Rijckenborgh és Catharose de Petri Az új jel II. fejezetében ezt írja:
»A rózsán a Szerzet az ember auráját vagy lélegzőterét érti. És ebben a
rózsá-ban áll a személyiség, a kereszt, vele elválaszthatatlanul
összekapcsolva.«
A fehér rózsa a kereszt köré fonódik. A kereszt hordozása színezi
vörösre. Az átváltozás után koronázzák meg a szellemi királyság
aranyával.
Most már világos, mi rejtőzik a »Rózsakereszt Keresztély« rejtélynév
mögött. Az alkémiai menyegzőben az első nap végén a következőket
olvashatjuk: »Ekkor felvettem fehér gyolcsruhámat, ágyékomat felöveztem
egy vérvörös szalaggal, melyet keresztben átvetettem mindkét vállamon.
Kalapomra négy rózsát tűztem...«
Rózsakereszt Keresztély – aki rózsáját a keresztre erősíti, mielőtt
rálépne a rózsaösvényre –, minden igazi rózsakeresztesnek szellemi
atyja. Keresztneve - Keresztély – közvetlenül utal Jézus Krisztusra, a
szellemből újjászületett lélekre.
További utalást találunk a német nyelvben a Blüte és Blut szó nyelvi
rokonságában. (Blüte = virág, Blut = vér.) A középfelnémet Bluot szó
egyaránt jelenthet virágot és vért is. Ha a rózsaszirmokat
vércseppeknek tekintjük, és a csészeleveleket mint egy kelyhet, mely
felfogja a vért, akkor kikerekedik előttünk ennek a - rózsa, vér -
szimbolikának a képe.
A keresztnek is megvan a maga erőteljesen tanúskodó jelentése. Jézust,
a kivirágzott fehér rózsát keresztre feszítették. Ezáltal a rózsa
vörösre színeződik. Kiontott vérének rózsaereje mindannyiunk üdvére
szolgál mind a mai napig. A vérfelfogó kelyhet, a Grálkelyhet újra és
újra átnyújtják nekünk, hogy a rózsaösvény járásában megerősítsen.
AZ ISTENI SZERETET ÉS AZ ÚJ RÓZSA
A rózsa a szeretet általános jelképe. A szeretet legmagasabb formája –
mely mentes minden dialektikus ellentéttől – az isteni szeretet, Isten
és ember eggyé válása. A rózsát, azaz ezt a szeretetet virágzásba
hozni, ez a modern Szellemi Iskola kifejezett célja.
Oscar Wilde (1856–1900) A rózsa és a csalogány című művészi meséjében
megkapóan fejezi ki ezt a gondolatot. A mesének az itt következő
részlete elmondja, hogyan áldozza fel magát egy csalogány, hogy szíve
vére révén egy rózsabokor kivirulhasson.
»Amikor pedig a Hold fönn ragyogott az égen, a csalogány odarepült a
rózsafához, és a tövisnek feszítette keblét. Egész éjszaka énekelt
tövissel a keblében, és a hideg, dermedt Hold lehajolt hozzá, úgy
hallgatta. Egész éjszaka énekelt, s a tövis egyre mélyebben és
mélyebben fúródott keblébe, és a szíve vére egyre apadozott... És a
rózsafa legfelső ágán virágba szökkent egy csodálatos rózsaszál... Mint
a rózsa árnyéka az ezüsttükörben, mint a rózsa árnyéka a víz színén,
olyan volt ez a rózsaszál, amely a fa legfelső ágán virágba szökkent.
De a fa rákiáltott a csalogányra, hogy szegezze mellét erősebben a
tövisnek. – Szorosabban, kis csalogány – kiáltott a fa –, vagy
megvirrad, mielőtt elkészülne a rózsa! S így a csalogány még erősebben
nekifeszítette keblét a tövisnek, és egyre hangosabban és hangosabban
énekelt... És enyhe pír öntötte el a rózsa szirmait, ahogyan a vőlegény
arca elpirul, amikor megcsókolja menyasszonya ajkát.
De a tövis még nem hatolt be a csalogány szívébe, s így a rózsa bimbós
belseje fehér maradt, mert csak egy csalogány szíve vére festheti
karmazsinpirosra egy feslő rózsa szirmait. És a fa rákiáltott a
csalogányra, szorítsa magát jobban a tövishez. – Szorosabban, kis
csalogány – kiáltott a fa –, vagy megvirrad, mielőtt elkészülne a rózsa!
S így a csalogány még erősebben feszítette keblét a tövisnek, és a
tövis belefúródott a szívébe, és szegény madarat gyötrelmes kín járta
át. Keservesen, egyre keservesebben fájt a seb, vadul, egyre vadabbul
szállt az ének, mert a csalogány szerelemről dalolt, amelyet beteljesít
a halál, a szerelemről, amely nem hal meg a sírban. És a csodálatos
rózsaszál karmazsinpiros lett, mint a keleti égbolt rózsája...
–Nézd, nézd – kiáltott a fa –, kivirult a rózsa! De a csalogány nem
válaszolt, mert már holtan feküdt a magas fű között, tövissel a
szívében.«
Aki beleénekel az éjszakába, és a sötétséget a kétségbeesés éles, vad
kiáltásával áttöri, az egy csalogány. Ha éneke igaz, akkor a rózsánál
meghallgatásra talál.
A rózsa csillapítja a szerelmes csalogány vágyakozását, de egyidejűleg a szenvedések útját követeli meg tőle.
Itt a tövisnek hasonló szerepe van, mint a keresztnek. Eszköz az
önlegyőzésben, ő hozza a csalogánynak a halált és a rózsának az új
életet. A csalogány halála az önmegtagadó odaadás utolsó koronázó
tette. Az úttörés megtörtént, most már a rózsa teljesen ki tud
bontakozni.
Az új létezés érdekében történő teljes odaadás hasonló példáját látjuk
a természetben, a rózsanemesítéssel. Egy nemes rózsának egy szemét
(alvó rügy) vadrózsatőbe plántálják, talajközelben. Néhány héten belül
a szemből új hajtás fakad. A vadrózsa most már anyanövénnyé válik, az
új hajtás viselőjévé.
Amikor a hajtás már eléggé megnőtt, az anyanövény régi ágát röviddel az
új hajtás fölött lemetszik. Ettől kezdve a lemetszett vadrózsa minden
életnedve az új sarjba megy át, és a nemes rózsa kifejlődik.
Ez a példa is jól szemlélteti, hogyan válik lehetségessé az egészen másik keletkezése a nem nemesnek az odaadása által.
Ezt a folyamatot az isteni szeretet szabaddá válásához lehet
hasonlítani, azáltal, hogy a régi ember az új emberben feloldódik,
szabaddá válik a rózsaerő, a lélekerő.
Megjelent: 2008. június 16.
Rózsakereszt
A rózsakereszt az önmagát feláldozó ember szívében, a kereszt függőleges és vízszintes gerendájának metszéspontjában megszülető Isten jelképe.