Lectorium Rosicrucianum - gnózis, gnoszticizmus

!2010-es évfolyam

2010/2/ Természetesen nem fogunk szeretetről beszélni

Pentagram > 2010-es évfolyam

A művészet sem tarthatja magát távol az élet drámai eseményeitől. E héten (2009. októberében) volt a The Power of Yes (Az Igen hatalma) című mű premierje a londoni Nemzeti Színházban. E műben a szerző, David Hare, megpróbálja a hitelválság okait felkutatni. Az előadás nyilvános felolvasásnak roppant érdekes volt, színdarabként azonban kevésbé sikerült.



Az NRC Handelsblad (holland napilap) 2009. október 9. szombati számában Johan Schaber rovatvezető a következőket írta:



Egy héttel ezelőtt több szerencsém volt, méghozzá nem Londonban, hanem Enschede-ben, ahol a Nemzeti Utazó Opera Wagner művét, A Rajna kincsét adta elő olyan értelmezésben, amely mély benyomást tett rám. Az előadást egy barátommal tekintettem meg, akivel a végén megilletődötten néztünk egymásra. Bár a döntés, miszerint éppen ezt a művet veszik fel a repertoárba, természetesen jóval a válság kezdete előtt született, mégis úgy tűnt, mintha az előadás az utóbbi idők gazdasági dinamikájának lett volna találó és tudatos kommentárja.

A darabban Wotan főisten számos olyan dologgal foglalatoskodik, amely kívül esik felesége, Fricka látómezején. Emiatt Fricka nyugtalan, és azt reméli, hogy új isteni lakhelyükön, a palotaszerű Walhallában majd inkább otthon, a tűzhely mellett tudja marasztalni férjét. Wotannak tetszik az ötlet: egy ház, amely kifejezésre juttatja hatalmát és nagyságát. Bár ő a legnagyobb isten, építkezni saját kezűleg nem tud. Mint mindenki más, ő is építőmestereket bérel, Fasolt és Fafner óriásokat. Jutalmul - Fricka tudtán kívül - felesége húgát, Freiát, a szerelem és élet istennőjét ígéri nekik.

Ám amikor az óriások jussukat követelik, Wotan számára nyilvánvalóvá válik, hogy nem lett volna szabad Freiáról ilyen döntést hoznia, s hogy a szerelem istennője nélkül maguk az istenek is elsorvadnának és meghalnának. Ravasz módon ezért azt ajánlja az óriásoknak, hogy elégedjenek meg a fekete törpe, Alberich gyűrűjével - amely ugyancsak nem képezi Wotan tulajdonát.

A gyűrűre azonban maga Alberich sem becsületes úton tett szert. Hallotta, hogy az, aki a Rajna aranyát birtokba veszi, majd gyűrűt ötvöztet belőle, az világuralomra tesz szert. Ennek vágya nem hagyta nyugodni őt addig, míg el nem rabolta az aranyat; még azon az áron is, melyet ezért fizetnie kellett - mégpedig, hogy esküvel le kellett mondania a szerelemről.

A tudósok egyetértenek abban, hogy a gazdasági válság oka a kapzsiság, azonban a szeretet hiányát még sosem hallottam lehetséges okként említve. A pénzügy és az üzlet világában nem beszélünk szeretetről, a szeretet inkább a popdalok, a szerelmesek, az anyák és a kisbabák világához - a privát szférához tartozik. Az üzletemberek és a bankárok csak a szabadidejükben foglalkoznak vele. És ez bizony nagy hiba. A szeretetet azzal az érzelmi felindultsággal azonosítottuk, melyet a szeretet bizonyos fajtái során érzünk - mint például a szerelem, vagy a meghatottság mámorában. A szeretet azonban sokkal több ennél. Régebben a szeretetet a hét alapvető erény, a bátorság, az igazságosság, a realizmus, a mértékletesség, a hit és a remény közé sorolták. Az erény hozzáállás kérdése, egyfajta életforma. Nagyon különbözik az irányíthatatlan érzelmektől és érzéshullámoktól. Az erény tudatos, aktív és irányítható, melyet az ember gyakorolhat és hozzászoktathatja magát. Ezért eldönthetjük, hogy szeretünk-e vagy sem, félszegségből, tudatlanságból vagy önszántunkból - ahogy Alberich tette.

Tudatosan gyakorolt erényként a szeretet annak a felismerése, hogy számtalan szállal kötődünk másokhoz, és tudjuk, hogy saját magunk is kárt szenvedünk, ha a szerettünknek kárt okozunk. A régiek számtalan módon hozták tudomásunkra ezt a tényt, az indiai Tat twam asi-tól (Ez vagy Te) kezdve a kereszténység és zsidóság „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat” intéséig. Mi azonban a szeretetet a szívbe, a hasba, vagy még lejjebb redukáltuk. A fej - sajnálatos módon - kimarad a szeretetből. Aki elrabolja a Rajna kincsét és felhagy a szeretettel, az uralkodik a világon.

Mindez talán nem is annyira az arany mágikus minőségén, hanem inkább annak a személynek a jellemén múlik, aki ilyen tettekre képes. A szeretetnélküliségnek és a mohóságnak semmi sem áll ellen. Ez a felégetett föld és a kifosztott társadalom mérgező egyvelege.

„Könnyedén kikeveredhetnénk a válságból, ha meg tudnánk fékezni a mohóságot” - így vélekedett nemrég egy barátom. Számomra ez esélytelen vállalkozásnak tűnik. Genetikailag arra vagyunk kódolva, hogy mindent megragadjunk, megmarkoljunk és megkaparintsunk. Gondoljunk csak az anyamellet szopó kisded falánkságára. Életfontosságú reflex ez. Ha hiányzik a csecsemőből, nem marad életben. Létezik talán más mód is, a szeretet újonnan való kibontakoztatása. Nem rendelettel kikényszerítve, hiszen ez az uralomnak, Alberichnek az útja, amely még nagyobb nyomorúsághoz vezet. Hanem azt tehetjük, hogy mi magunk, mindenki külön, szeretetet gyakorlunk, és olyan környezetet teremtünk, amely engedi és előmozdítja a szeretet áramlását.

De csak nem fogunk üzleti, hivatalos környezetben szeretetről beszélni? Talán mégis. Éppen olyan ez, mint a tabu kérdése. Amiről nem szabad beszélni, gyakran titkos vonzerőt fejt ki. És éppen ez a hallgatás jelentheti a problémáink nagy részét. A mostanában zátonyra futott bankok és vállalkozások egyik legnyilvánvalóbb közös ismertetőjegye az volt, hogy szeretet nélkül kezelték őket. Senki sem mondta az elnökség vagy a felügyelő-bizottság tagjai közül: „Veled vagyok. És ha kár ér, én magam is visszafogom a vásárlásaimat.” Ahol szeretetre lett volna szükség, ott ehelyett a vállalkozásukat kiszolgáltatták a befektetők mohóságának.

Kérdezze csak meg tehát hétfőn a főnökét, kollégáját vagy munkatársát: „Mondja csak, szereti Ön a vállalatunkat, és miből lehet ezt látni?” Vagy először is tegye fel ezt a kérdést saját magának.

Tanfolyam
Kereső

Írja be a keresendő szót, válassza ki, hol szeretne keresni, majd klikkeljen az OK gombra!

Jelképtár

© Lectorium Rosicrucianum

2528 Úny Pelikán Konferenciahely. Tel.: 06-33-489-110, Fax: 06-33-489-095, E-mail: info@lectorium.hu

webmester: admin@lectorium.hu, validálás: html, css,