VIII. A szfinx útja a piramishoz
Teljes könyvek az Iskola irodalmából > Kristály sorozat 2 - Misztériumállatok
A szfinxen kívül Egyiptomban van egy másik rejtélyes jelentésű építmény, a nagy piramis. Gnosztikus szempontból ennek az építménynek a valódi jelentőségét csak úgy értjük meg, ha elgondolkozunk a szfinx titkán.
A vele kapcsolatos számtalan tudományos számítás és ezoterikus magyarázat ellenére a nagy piramis örök üzenetét a természetlélek nem képes megérteni. A nagy piramis megszabadító igazságának alapját képező üzenet megértéséhez kulcsra van szükség. Ugyanez érvényes a Bibliában összefoglalt igazságokra is. Hogy birtokosa a kulcsnak, azt az ember azzal bizonyítja, hogy képes megoldani a szfinx rejtélyét. Ez a kulcs a sternum mögött rejlik. Ez az új lélek alapja és kiindulópontja. Egyszerű alap, amely azonban - a természetlélek szempontjából - mindenféle zavar forrása.
A nagy piramis nagyszerűségét nem kell ecsetelni, mert ezzel számos leírás és magyarázat foglalkozik. Esetleg az a megállapítás hathat újként, hogy a Föld egyik sivatagában a nagy piramis egy tudomány, egy ismeret, a Gnózis tanúja, ahogyan az ember is a Gnózis egy tanúja az ő élete pusztaságában. Hogy a nagy piramist az idő foga alaposan kikezdte, az ismeretes. Ugyanezt kellett a szfinxnek is elszenvednie, többször ellepte a homok, majd újra kiásták; éppen úgy, ahogyan az ember emlékezetében is homályba merülnek egyes üzenetek, hogy később aztán újra a felszínre kerüljenek. Azt is mondhatnánk, hogy a szfinx többször meghalt és életre kelt. Az utóbbi ötven év fényképfelvételei élénken tanúskodnak erről. Napjainkban a szfinx teljes dicsőségében áll előttünk, tetőtől talpig rejtélyes jelként, megoldatlan kérdésként. Aki azonban a megoldást valóban keresi, az felismeri a jelet.
Hogyan kell értenünk e szfinx-jelképet? Emberfejet látunk egy oroszlán testén, mely pillantásával a napkeltét kémleli. Elülső mancsai között álló kőoszlopra Totmesz álmát vésték, mely így szól:
„Nézz meg és ismerj fel engem. Atyád vagyok, a Napisten. Neked adom földi birodalmamat. Légy az élők legfőbbje, fehér és vörös koronával a fejeden. Tiéd a Föld, széltében és hosszában is. Mindezért pedig oltalmazz engem, mert most beteg vagyok. Megfulladok a sivatag homokjában. Gondoskodj rólam, és teljesítsd kívánságomat annak tudatában, hogy a fiam és oltalmazóm vagy. Jöjj közelebb hozzám. Én veled vagyok és vezetni foglak.” Amikor a hang elhallgatott, a királyfi felébredt. Megértette az üzenetet, és szíve elcsendesedett.
A szfinx egy homokba süllyedt isten. Az állattesten ülő gondolkodó fej saját tükörképünkként fordul hozzánk. Ez a kép a saját valóságunk, belső valónk álma. Mielőtt beléphetnénk a nagy piramisba, meg kell oldanunk a szfinx rejtélyét. Vagyis: az embernek először meg kell ismernie önmagát; meghasonlott lénynek, elfövenyesedett, homokba temetett, mégis nagy lehetőségekkel rendelkező lénynek kell felismernie magát. Ez a belátás egy új életvitel kezdete: a szfinx útja a piramishoz. A szfinx és a piramis külső jelképek a homokban. A gnosztikus misztériumok tanulója azonban tudja, hogy ezek egy belső folyamatra utalnak. Ahogyan a szfinx ismételten feltámad a homokból, úgy kell a tanulónak is egy belső folyamattal önmagát a homokból kiszabadítania. E folyamatban ébernek kell lennie, vagyis figyelmét mindig a szfinxre kell irányítania, a homokkal pedig nem kell törődnie. Mert gyakran az a helyzet, hogy az ember a homokkal foglalkozik, és nem tud ellenállni a kísértésnek, hogy homokvárakat építsen.
A szfinx mondanivalója nagyon egyszerű. Megértéséhez a tudatnak csak egy másodpercre van szüksége. Ha Totmesz, azaz a személyiség alszik, tehát elcsendesül, akkor az elsüllyedt Isten és szolgálójának párbeszédét álmodja. „Ember - sürgeti a szfinx -, ismerd meg magad!” A tanulónak meg kell értenie saját létállapotát. Be kell látnia, hogy élete alapjai homokra épültek, s lényeges változást ebben nem képes véghezvinni. Az a lényeg, hogy ezt a létállapotot őszintén bevallja magának. A szfinx nagy piramishoz vezető útja szüntelen figyelmet követel a tanulótól, a belső állapota szakadatlan vigyázását, miközben most már nem irányul a külsőre.
Néhány író föld alatti járatról beszél, mely a szfinxnél kezdődik és a nagy piramishoz vezet. Ez a beavatottak útja, ám kizárólag azoknak való, akik a szfinx követelményét megértik. Az ilyeneket régi természetük nem akadályozza már a templompiramis folyosóin és kamráin át vezető úton. Eddigi, régi természetük meghalt, és elkezdődhet az új élet, a mikrokozmosz tudatossá válása. Ez az új élet olyan, mint a templom, mely korszakok óta arra vár, hogy az új lélek világosságában felismertessen.
Végül vessünk egy pillantást magára a piramisra. Benne három kamra, három szentély található. A földalatti kamra a medenceszentélyt, a királynő kamrája a szívszentélyt, a királykamra pedig a főszentélyt jelképezi. A piramis belsejébe való belépés befelé irányulást, ugyanakkor elválasztást jelent, mely három szinten megy végbe. Elválasztják „a csontokat az ízektől”, vagyis az alakuló lélek megválik burkától, amelybe ágyazódott. Ez a folyamat a szentélyeket összekötő járatokban és termekben megy végbe. A világosság kiszabadul a sötétségből. A tanulónak tudatossá válik a lényében lévő világosság és sötétség. Ám anélkül halad át e sötétségen, hogy annak léte miatt önmagának szemrehányásokat tenne. Sőt, képes felkeresni saját asztrál-szférájának sírkamráját. Saját szemével vizsgálhatja az őt fogságban tartó karmikus szálak szövevényes hálóját, amelyet most a világosság feloszlat.
Aki elhagyja a piramist, és csúcsára felteszi a hiányzó fedőkövet, az a világosság tanúbizonysága lesz. Őbenne minden régi elmúlt. A szfinxnél felismerte lénye kettősségét. A szfinxtől a piramishoz vezető útja abból az elhatározásából eredt, hogy a kettőt haladéktalanul elválassza. Műve pedig a piramisban teljesedik be.